BKV Metró Blog

Ez a Blog a Budapesten közlekedő metrókkal foglalkozik. Főként a Kelet-nyugat (2-es, piros) vonallal, de természetesen szó lesz az 1-es (földalatti, sárga) és az 3-as (Észak-Dél, kék) vonallal kapcsolatos hírekről is. A Blogon a hírek mellett lesz egy általános téma is, ahol lehet feltenni a metrókkal kapcsolatos kérdéseket, amire metrósok, témában jártasak igyekeznek majd válaszolni.

Nokia Ovi App

Már Nokia Telefonodról is elérheted a blogot az új Nokia OVI alkalmazásunk segítségével:

HTML doboz

Metrókkal kapcsolatos társalgó:


Index Feed

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

[Index]A BKV nyert másodfokon a francia bíróságon az Alstom ügyben

2011.06.10. 17:19 - Chan0P

Címkék: négyes per metró bíróság 4 es alstom

Az index.hu értesülései szerint a versailles-i bíróság másodfokon a BKV-nak adott igazat.

Ezek szerint a BKV visszakapja az Alstomtól a 30 milliárd forintot.

Az index.hu cikke erről:

 

A főpolgármesteri hivatal közleménye szerint a versailles-i bíróság másodfokon igazat adott a BKV-nak abban, hogy jogszerűen lehívhatja a felmondott metrószerződés miatt a franciáktól a mintegy 30 milliárd forintos bankgaranciát.

„A BKV Zrt. részére teljesített bankgaranciák lehívásával kapcsolatban a Polgári törvénykönyv 2321 szakasza szerint a hozott határozat minden rendelkezését hatályon kívül kell helyezni, és az Alstom Transport tiltó kérelmét elutasítani”, határozott most a bíróság, megváltoztatva az elsőfokú, a BKV-t elmarasztaló ítéletet.

 

A bíróság elutasította az Alstom kérelmét, amelyben megtiltotta a Bayerische Landesbank és a Credit Agricole Corporate and Investment Bank számára, hogy teljesítse a fizetési kötelezettségét a BKV-nak. Emellett a fellebbezési költségek megfizetésére kötelezte az Alstomot.

Az Alstom fizet a döntés hatására

Az Alstom tudomásul veszi a Versailles-i Fellebbviteli Bíróság döntését, amely hatályon kívül helyezi a Nanterre-i Kereskedelmi Bíróság döntését, és ideiglenes intézkedésként, utasítja a bankokat a BKV által lehívni kívánt előleg visszafizetési és teljesítési garanciák kifizetésére, áll a cég lapunknak küldött közleményében.

Az Alstom ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a fellebbviteli bíróság döntése egy ideiglenes intézkedés a garanciák lehívása ügyében: a bíróság nem vizsgálta és nem hozott döntést a BKV szerződésbontásának tekintetében, amelyet az Alstom továbbra is jogszerűtlennek tart. Az Alstom ezért a megfelelő módon és fórumokon folytatja szerződéses jogainak érvényesítését.

Az Alstom korábbi jelzéseinek megfelelően továbbra is elkötelezett abban, hogy a Budapestnek gyártott metró kocsik összes vitás kérdéseit tárgyalás során mindkét fél és a budapesti utazóközönség érdekeit figyelembe véve megoldja, írja a közlemény.

A mostani döntés előtt volt már május elején egy másodfokú tárgyalási forduló Versaillesben, ahonnan elkeseredve érkezett haza a magyar küldöttség. Tarlós István egyenesen arról beszélt, hogy az Alstom a perben szórta a rágalmakat a fővárosra, ezért nemcsak a megállapodás vált lehetetlenné, hanem büntetőfeljelentést is fontolgat.

Első fokon, 2010 decemberében Nanterre-ben már egyszer elmeszelték a BKV-t. Mint arról beszámoltunk, a tárgyaláson a franciák már akkor elpuffogtatták vádjaikat, méghozzá államügyészi segédlettel. Marie-Aimée Gaspari államügyész, akit a metrókocsikat gyártó Alstom bűncselekmény gyanújára hivatkozva idéztetett be, gyakorlatilag felszólította a bíróságot, hogy a francia cég mellett döntsön.

Leleninizmusozták a BKV és a főváros lépéseit

Az Alstom képviselői részéről röpködtek a Kádár Jánosra, leninizmusra utaló kifejezések, többször beszéltek csalásról, bűncselekményről a metrókocsi-szerződéssel kapcsolatban. Az ügyvédjük konkrét politikai összeesküvés-elmélettel állt elő, amelynek a lényege az, hogy a BKV és a magyar hatóságok tudatosan nem működtek együtt az Alstommal, hogy megtorpedózzák és az oroszok kezére játsszák a bizniszt.

A BKV október 18-án mondta fel az Alstommal azt a 2006-ban kötött szerződést, ami 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és 15 modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvény legyártására és leszállítására vonatkozott. A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest csak nyolc hónappal később, 2009 január végén futottak be.

Több mint egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött. A szerződés felmondásának az indoka oka az volt, hogy a BKV aznap kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős határozatát (a határozat teljes terjedelmében letölthető tőlünk, ide kattintva olvashatja), amelyben a hatóság fékrendszerbeli hiányosságok miatt elutasította az Alstom metrószerelvényeinek végleges típusengedély iránti kérelmét. A hatósági engedély nélkül a metrószerelvények nem állíthatnak forgalomba.

A BKV októberben, a szerződés felmondásával egy időben előkészületet tett a már kifizetett 108 millió euró visszafizettetésére, valamint a jólteljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívására, és bejelentette a BKV kötbér- és kárigényét a szállítónak. A 2006-os metrókocsi szerződéssel kapcsolatban a BRFK már nyomozást folytat.

A versailles-i bíróság másodfokon úgy döntött, hogy a Nanterrei Kereskedelmi Bíróság elnökének 2010. december 3-án hozott határozatának minden rendelkezését a felek között hatályon kívül helyezi és új határozatot hoz. Eszerint a bíróság másodfokon megállapítja, hogy a BKV Zrt. igazolta, hogy 2010. december 3-án szabályosan hívta le az alperes bankok által a társaság javára kibocsátott bankgaranciákat.

Kíváncsian várjuk, hogy mi lesz az ügy folytatása, mit kezd a pénzzel a BKV (és a városvezetés).

A bejegyzés trackback címe:

https://metrobp.blog.hu/api/trackback/id/tr262973542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása