BKV Metró Blog

Ez a Blog a Budapesten közlekedő metrókkal foglalkozik. Főként a Kelet-nyugat (2-es, piros) vonallal, de természetesen szó lesz az 1-es (földalatti, sárga) és az 3-as (Észak-Dél, kék) vonallal kapcsolatos hírekről is. A Blogon a hírek mellett lesz egy általános téma is, ahol lehet feltenni a metrókkal kapcsolatos kérdéseket, amire metrósok, témában jártasak igyekeznek majd válaszolni.

Nokia Ovi App

Már Nokia Telefonodról is elérheted a blogot az új Nokia OVI alkalmazásunk segítségével:

HTML doboz

Metrókkal kapcsolatos társalgó:


Index Feed

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Pestimese : Alstom, édes Alstom!

2011.08.18. 17:18 - Asmodeus

FIGYELEM! AZ alábbi történet NEM A VALÓSÁGOT takarja, csak egy KITALÁLT történet! Bármiféle hasonlóság az általam leírtak és a valóság között csak a véletlen műve lehet! 

Egyszer volt, hol nem volt még az Országhatáron is túl, volt egyszer egy metró.
Ez a metró nagyon unatkozott otthon és mindenáron Magyarországra akart jönni, elhatározta, hogy addig harcol, amíg el nem éri a célját.

Az Alstom történetét biztosan mindenki ismeri már, így ezzel nem is untatnék senkit, inkább a számomra érdekes dolgokat foglalnám össze és következtetnék 1-2 dologra.

A választások előtt a jelenlegi Főpolgármester(továbbiakban FPM) azt mondta, az Alstom szerződést meg kell szüntetni és a vonatokat vissza kell küldeni a Franciáknak.

Az Alstommal felbontották a szerződést, de érdekesen nemsokkal később FPM már arról beszélt, hogy mégis lehet, hogy megegyezés lesz metró ügyben. Micsoda 180°-os fordulat! Hirtelen mégis megfelel majd az addig nagy hangon ellenzett metró? 

 

Aztán eljött a nagy nap, FPM és az Alstom vezér összeültek és tárgyaltak a szerződés módosításáról. Minden pontban sikerült megegyezniük, kivéve a "legdurvábbat", a Vis major esetét. Ekkor megbeszélték, hogy pár hét múlva ismét eljön az Alstom vezér és megpróbálnak megegyezni a kérdéses pontban.

Nemsokkal később ismét hatalmas fordulat következett! Az Alstom az utolsó pontban is megegyezett, ami szép lehet, csak kérdem én, egyedül nekem lenne furcsa, hogy egy olyan dolgot, amit személyesen nem tudtak megbeszélni végül sikerül megbeszélniük egymástól több száz kilométerre? Hol beszéltek, hol tárgyaltak? Piros telefonon? Vagy esetleg a Facebookon? Ki tudja, minden esetre megállapodás megszületett mindenki boldogan dőlhet hátra a bőr trónjában.

Viszont van egy kis gond... az szép, hogy FPM és a Alstom megegyeztek a típusengedély megkapásához szükséges összegben, de az emberekkel hogyan nyeletjük le azt, hogy mégis az Alstom fog járni? Hiszen eddig nagyon mondtuk, hogy mennyire nem jó, mennyi gond van vele, a fékrendszere nem felel meg a szabályoknak... Kapott az Alstom ugyan 1 évet, hogy javítsa.... de a mostani metrók vajon kibírják addig? Milyen sok pénz menne el "feleslegesen", ha tényleg át kellene építeni az Alstom fékrendszerét, pedig biztos tudna annak a pénznek jobb helyet is találni.

Akkor mi is a teendő? Az emberekkel el kell hitetni, hogy a mostani metrók annyira rossz állapotban vannak, hogy mindenképpen szükséges őket lecserélni az Alstom-ra, mert nincs más lehetőség.

Jó, de hogyan érjük ezt el? Pofon egyszerű! Néhány embernek "Köszönetet" adunk, ha segít egy kis műszaki hiba előállításban. Volt egy időszak, amikor érdekes módon megszaporodtak a műszaki hibák, de furcsa mód rövid időn belül több azonos meghibásodás jelentkezett ( napokon át szinte minden nap volt valamilyen füstölés, utána sorozatos ajtóhibák voltak ...stb, majd "hirtelen" megszűntek és utána megint nem voltak mindennapos hibák... hirtelen megjavultak volna ezek a rossz vonatok?).

Persze ez még nem volt elég drasztikus, kellett még valami, amivel nagyobb balhé lesz. Mi legyen? Mi legyen? Megvan!!! Egy vonat furcsa módon gyulladjon ki és égjen ki teljesen 1-2 kocsi. De várjunk... Az utasok életét nem veszélyeztethetjük... valamit ki kellene találni. Mi lenne, ha lenne egy ajtóhiba - ami szinte mindennapos esemény - és ami miatt ki kell szállítani az utasokat? Nem is rossz ötlet!  Utasok így nincsenek veszélyben.  A vonalközi kihúzóban forduljunk a vonattal, fordítás közben "gyújtsuk meg" , aztán meneküljünk ki az ott várakozó tartalék vonat segítségével.

Meg is történt a dolog, jó nagy balhé is lett belőle, ügy kipipálva.

Következő lépés? Valahogy csökkenteni kellene a vonatok számát, hogy még húzósabb szituáció legyen... Hopp egy csapásra kivonjuk a forgalomból a 100-150 pályaszám közötti kocsikat, mondván, hogy azok túl idősek és "30 év felett fokozottan tűzveszélyesek". Ki is lettek vonva a vonatok a forgalomból, lett is belőle szép kis "fennakadás", amiért csúcsidőben valamivel ritkábban tudott csak menni a metró.

 Mellesleg a vonatok kivonása a forgalomból egy nagy baki volt részéről, mivel a kivont vonatok többsége "Barbi" volt, amiket felújítottak 2002 környékén, és pont az éghető anyagokat cserélték ki bennük kevésbé éghető anyagokra, tehát ezeket a vonatokat kivonni a forgalomból azzal az indokkal, hogy "tűzveszélyesek" kissé vicces volt. Erről szóltak is neki, aki minden bizonnyal megkérte valamelyik "ismerősét", hogy nézze már meg, hogy a felújítás során mi az, ami nem lett cserélve. Talált is ilyet, így utána erre hivatkozott, hogy igazából emiatt lettek kivonva a "Barbik". Kissé vicces a dolog, de ez van.

De a mesének még nincs vége, hiszen most jön még az igazi műsor! Hamarosan itt a szeptember, az Iskolakezdés, a tanév... Megnövekedett utasforgalom. Mit lehetne tenni, hogy az emberek elfogadják az Alstomokat ilyen állapotban, ahogy vannak? Egyszerű!

Nem lesz elég vonat a csúcsidőre, így a metrók ritkábban tudnak majd járni. Mondjuk olyan 4 perces sűrűséggel. De ez pont túl sok lesz annak fényében, hogy a 2 és fél perces sűrűségnél is jelentősen teli szoktak lenni a forgalmasabb állomások utasokkal, akkor mennyien lehetnek majd, ha csak 4 percenként fog járni a metró? 

Minden bizonnyal olyan sokan, hogy az már életveszélyes, balesetveszélyes helyzetet fog előidézni, aminek eredménye a már a Barbik kivonásakor be lett jelentve, mint eshetőség:

"Előfordulhat, hogy csúcsidőben valamelyik metróvonalat le kell majd állítani".

És valóban, a 2-es vonalat le kell majd állítani. Akár heteken át. Eredménye mi lesz?

Sok ember elkésik a munkából, megbénul a belváros, szinte mindenki mérgelődni fog és a helyzet mielőbbi megoldását követelik majd.

De mit lehet tenni? Nincs elég használható Orosz metrószerelvény... ellenben itt vannak ezek a csuda jó Alstom metrók, amiknek igazából néhány apróbb hibától eltekintve egyetlen nagy baja van: A Fékrendszere nem felel meg a MAGYAR szabályoknak. Ellenben egész európában ilyen fékrendszerrel közlekednek metrók. Nekik megfelel, csak mi vagyunk ennyire finnyásak?  Vajon a sok kellemetlenség átbillenti az emberek hozzáállását, a "mindegy hogyan, de legyen valami megoldás" és a "próbáljuk ki az Alstomot jelenlegi fékrendszerével, ha lesz valami komoly gond, baleset, akkor majd kivonjuk a forgalomból őket vagy akkor alakíttatjuk át, de addig is megoldódna a gond".

Napokban jelent meg a hír, hogy az Alstom beadhatja ismét a típuskérelmét. Vajon miért olyan fontos ez, ha egyszer megállapodtak FPM-rel, hogy 300 napon belül átalakítják a vonatot és megszerzik az engedélyt? Nincs valami furcsaság a háttérben?

Természetesen az Alstom benyújtja az újabb kérelmét, amiben felmentést kér majd a fékrendszerre, és valószínűleg meg is kapja, hiszen mit tehet a Közlekedési hatóság? Vagy ad nekik engedélyt ( esetleg módosítja a kormány az erre vonatkozó szabályozást, hogy mégis elfogadott legyen ez a fékrendszer) vagy be meri vállalni, hogy nem ad engedélyt és ezzel a továbbiakban - akár 300 napon át  nem fog járni a 2-es metró csúcsidőben.

Minden jel arra mutat, hogy az Alstom meg fogja kapni hamarosan az engedélyeket és még ebben az évben elkezd utasokat szállítani.

 

Alstom a vége, utazz véle!

 

Ismételten felhívom a figyelmet, hogy a fent leírt történet csak kitaláció, a benne található következtetések esetleg gyanúsításnak, rágalmazásnak, vádaskodásnak is értelmezhetőek lehetnek, de nem azok! Mint írtam a fent leírt történet nem tükrözi a valóságot, ha mégis valami hasonló történne / történt volna az csak a véletlen műve lehet, semmi más. 

A bejegyzés trackback címe:

https://metrobp.blog.hu/api/trackback/id/tr153163178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chan0P 2011.08.19. 19:24:14

Én még annyit tennék hozzá érdekességképpen, hogy a megállapodás értelmében a szerződés hatályba lépésétől kezdve 30 napjuk van típusengedélyt kapni. Érdekes módon aug 15-től éles a szerződés, vagyis szeptember 15-ig van lehetőségük megkapni az engedélyt. Lehet, hogy csak a véletlen műve, de pont beleesik majd a szeptemberben kezdődő iskola időszaki tömeg, és az esetleges leállás, így rögtön lehet majd mondani, hogy sajnos nincs más lehetőség, el kell fogadni az egyébként Európában mindenhol elfogadott fékrendszert és megkaphatja az engedélyt az alstom, különben nem lesz metróközlekedés majdnem 1 évig. Természetesen ennek sincs valóságalapja, csupán kitaláció, amit írtam. Ha bármi hasonlóság van vagy lesz a valósághoz, az pusztán a véletlen műve.
süti beállítások módosítása